חפשו באתר

טיפול פסיכולוגי דרך מציאויות אחרות

מאת דורי לוי פסיכולוג קליני מומחה ומטפל משפחתי מוסמך
ספק משרד הביטחון מס 12127

בכוחכם לשנות עכשיו

תרבויות שונות משתמשות ומתייחסות למצב ה LUCIDITY הערנות המודעת ומנסות לעשות בהן שימושים מעשיים. נתחיל ממדרש יהודי עתיק שמביא ביופיו את היחסים בין העולמות או מצבי התודעה השונים קרי: בין העולם הטרנסנדנטי זה שמעבר לתודעה הרגילה שלנו, עולם החלום, העולם הבא, עולם הרוחות לבין עולם המעשה העולם שמייצג את המציאות הפיזית כפי שאנו חווים אותה כאן כרגע.

 

0544990201

 

תעודות מקצועיות

המלצות על דורי

לכל סירטוני הערוץ החדשים

לכל הפודקסטים החדשים

 

על הטיפול הממוקד

 

 

פסיכולוגיה יהודית מאמרים נוספים:

* פסיכולוגיה יהודית

* קבוצת מדיטציה יהודית לטיפול עצמי

* מיקום המטפל היהודי - ענווה וצניעות טיפולית בפסיכולוגיה יהודית

* סטיות נפשיות והשער החמישים בטומאה

* הגישה הפרואקטיבית

* על ההדחקה בפסיכולוגיה היהודית

* חכמת השיפלות על דיכאון חרדה וגבורה

* החלק המוביל להתפתחות ותעלולי הנסתר

* התייחסות חזל לאלימות הגבר כלפי האשה

* עליה לעומת תלות ונסיגה

* ניצוצות של אהבה ותיקונם בטיפול

* הקדושה והטומאה וביטוייהן כהפרעות בנפש

* על בדידות נסיגה חברתית והתמכרויות

* סודות תורת השוחד של הרב יואל

* לצאת מהטראנס

* סוד בת הזוג בהצלחת הזוגיות

* תהליך הפניית הדעת כדרך ריפוי

* קצת על החלק השפוי שבדיכאון וקצת על הזירה המרכזית

* פסיכולוגיה יהודית וטיפול זוגי לפי שיטת רבי מאיר

* שלמה המלך וחכמת הפרדוקס

* טיפול פסיכולוגי דרך מציאויות אחרות

 

שימושים יהודיים עתיקים בחלימה מודעת

מובא בגמרא: תלמוד בבלי מסכת ברכות דף יח עמוד ב: "והתניא (והרי שנוי לנו) : מעשה בחסיד אחד שנתן דינר לעני בערב ראש השנה בשני (בשנת) בצורת והקניטתו אשתו והלך ולן בבית הקברות. ושמע שתי רוחות שמספרות זו לזו, אמרה חדא לחברתה: חברתי, בואי ונשוט בעולם ונשמע מאחורי הפרגוד מה פורענות בא לעולם. אמרה לה חברתה: איני יכולה שאני קבורה במחצלת של קנים, אלא לכי את ומה שאת שומעת אמרי לי. הלכה היא ושטה ובאה. ואמרה לה חברתה : חברתי, מה שמעת מאחורי הפרגוד? אמרה לה: שמעתי, שכל הזורע ברביעה ראשונה (תשרי חשוון כסלו) ברד מלקה אותו. הלך הוא וזרע ברביעה שניה. של כל העולם כולו - לקה, שלו - לא לקה. לשנה האחרת הלך ולן בבית הקברות, ושמע אותן שתי רוחות שמספרות זו עם זו. אמרה חדא לחברתה: בואי ונשוט בעולם ונשמע מאחורי הפרגוד מה פורענות בא לעולם. אמרה לה: חברתי, לא כך אמרתי לך: איני יכולה שאני קבורה במחצלת של קנים? אלא לכי את ומה שאת שומעת בואי ואמרי לי. הלכה ושטה ובאה. ואמרה לה חברתה: חברתי, מה שמעת מאחורי הפרגוד? אמרה לה: שמעתי, שכל הזורע ברביעה שניה (טבת שבט אדר) שדפון מלקה אותו. הלך וזרע ברביעה ראשונה. של כל העולם כולו - נשדף, ושלו לא נשדף. אמרה לו אשתו: מפני מה אשתקד של כל העולם כולו לקה ושלך לא לקה, ועכשיו של כל העולם כולו נשדף ושלך לא נשדף? סח לה כל הדברים הללו. לשנה האחרת הלך ולן בבית הקברות ושמע אותן רוחות שמספרות זו עם זו. אמרה לה: חברתי, בואי ונשוט בעולם ונשמע מאחורי הפרגוד מה פורענות בא לעולם. אמרה לה: חברתי, הניחיני, דברים שביני לבינך כבר נשמעו בין החיים. והמדרש מסיים : אלמא ידעי! - דילמא איניש אחרינא שכיב ואזיל ואמר להו. (נמצא שהאנשים שמתים הולכים ומספרים לחיים).

סמינריונים בפסיכולוגיה יהודית

רשימת סמינריונים טיפוליים בפסיכולוגיה יהודית

מצבי תודעה שונים

מדוגמא עתיקה זו בת אלפי שנים אנו למדים על אופני השימוש בידע ממצבי תודעה שונים. פסיכולוגיה יהודית עוסקת בגישות הטיפוליות הן בחלומות ובעולם הרוח והן בעולם הפיזי.

ביהדות ישנן 4 דרגות של קישור לעולם הידע הטרנסנדנטי:

  • הגבוהה היא רוח הקודש – הנבואה.
  • בת הקול.
  • גילוי אליהו.
  • והנמוכה ביותר היא החלום - ונאמר שחלום הוא אחד מ שישים מנבואה.

הרבה נכתב במקורותינו על נושא שאלת חלום כלומר קבלת ידע לגבי שאלות ובעיות שיכולתנו בהן מוגבלת תהליך ההכנה הגופני והנפשי מדוקדק מאוד. מזכיר קצת את תהליכי ההכנסות לטראנס בתרבויות שמאניות שונות. תהליך ההכנה לקראת השינה בלילה לשם קבלת הידע החלומי כולל צומות, אכילת אוכל מיוחד בד"כ ירקות ופרות ללא אלכוהול ובשר, עם סוגסטיות המתבצעות בצורת תפילות לפני השינה.

שאלות ותשובות מן השמיים

עוד דוגמא מעולם הסמלים היהודי מצאתי בספר עתיק מהמאה ה 13 של רבינו יעקב ממרויש שנדפס מכתבי יד בשם "שאלות ותשובות מן השמיים" : מסופר שבירושלים היו פותרי חלומות בכסף, תרבות פתרון החלומות מבוססת על האמרה "חלומות הולכים אחרי הפה". הרעיון הוא שחלום מתקיים לפי צורת הפרוש שלו כלומר אם יפרשו לך אותו בצורה טובה כך יהיה וההפך. אנו יכולים להבין זאת כמעין סוגסטיה לתת המודע.
שמעתי על חוקרת תרבויות שביקרה בתערוכה שעסקה במנהגי היהודים התימניים על מנהג בו נשים תימניות נהגו להתאסף לפני חתונה ולחלום על עתידם של הזוג העומד להינשא – הנה עוד צורה של יעוץ זוגי עתיק ואו קבלת ידע לצורכי פרקטיקה – כן להינשא לא להינשא וכד.
מרחב התודעה החלומי נתפס ביהדות כמקום מפגש פורה וחשוב בו ניתן לקבל ידע רוחני והלכתי, מקום שניתן לקבל ידע פיננסי, להרוויח כספים ולצבור רכוש, לקבל ידע טרנסנדנטלי מעולמות עליונים, לנחש את העתיד וכד.
המטפורה היונגיאנית של האני הקולקטיבי מאפשרת לנו גישה לידע ארכיטיפי הקשור לתרבותנו, לידע שהוא מעבר לתודעתנו הצרה ידע קולקטיבי. לפחות מיסטיקנים שבינינו ניתן אולי לראות בטקסים תרבותיים אלו כאמצעים העוזרים לאדם להיפתח לאותם מרחבים ותהליכים יצירתיים שבנפשו.

תרבויות שבטיות עתיקות

בתרבויות מסורתיות ברחבי העולם ישנו שימוש נרחב בחלימה מודעת כמו גם ביכולת לשנות באופן רצוני את מצבי התודעה, להיכנס למצבי טראנס וגם לצאת מהם בשלום. מה שנקרא בלשונו של מייקל הרנר Shamanic Sates of Consciousness.
מייקל אנתרופולוג שקיבל את ה PhD שלו מאוניברסיטת ברקלי וגם לימד שם, הוזמן בסוף שנות ה 50 ותחילת ה 60 על ידי המוזיאון הלאומי האמריקני להיסטוריה לערוך מחקר מקיף על שבט אינדיאני בשם הקוניבו שחיו באזור האמזונס הפרואני.
מייקל חווה Shamanic Sates of Consciousness על בשרו ונשמתו עם מרפאים, שמאנים אינדיאנים ותעד מסעות אלו בספרו The Way of The Shaman " השאמנים הם השומרים והאוגרים של ידע ריפויי שיבטי עתיק שעובר בירושה ושבעזרתו הם שומרים על הבריאות הגופנית ונפשית של השבט. השאמן מראה לפציינטים שלו שהם לא לבד רגשית ורוחנית, במאבקם כנגד החולי והמוות. כמה שזה מזכיר את מקצוענו כמטפלים. מייקל מתאר מצב בו הוא שתה את שיקוי המקואה האינדיאני כששני השאמנים שומרים עליו. וכך הוא מתאר את חוויותיו : " השיקוי מזכיר בטעמו עגבניות, הרגשתי תחושת הרדמות בגרון, לאט לאט מחשבות לוגיות החלו להיעלם וטרור אחז את כל גופי הייתי בטוח שהשומרים שלי הולכים להרוג אותי ושעלי להימלט ניסיתי להימלט והם קפצו עלי, פניהם הירוקים נהפכו לשחורים ונעלמו לפתע התעוררתי על ידי ברק מלווה ברעם חזק, האדמה מתחתי רעדה, קפצתי בפניקה, רוח הוריקן זרקה אותי על הרצפה, גשם חדר לתוך גופי. לפתע ראיתי לטאה מאירה ענקית מתקרבת לעברי".

מצבים פסיכוטיים ומציאויות אחרות

ניתן לערוך הקבלה למצב הפסיכוטי. בין מצבי הטרנס למצבים הפסיכוטיים שאנו מטפלים בהם. בשניהם חווים המטופלים הלוצינציות ראיה ושמיעה, פאניקה וחרדה, אי שקט, רעידות, וחוויות של קשר עם ישויות רוחניות כאלוהים שדים ורוחות. פחד נוראי כמו גם פרנויה חזקה הרגשה שהכול חי. קיים הבדל אחד, השאמן נכנס ברצונו למצב השאמני, הפסיכוטי ויוצא ברצונו ואו בעזרת אחרים מן המצב השאמני. הוא יוצא עם ידע ריפויי. בעודו במצב התודעה השאמני או בחלימה מודעת הוא עושה עבודה עם רוחות הטבע, החיות והמפלצות ( מגרש אותם יוצר חיות מגינות וכד) – הפסיכוטי אינו מסוגל להשתמש בחומרים מן העולם הפסיכוטי לשם ריפוי. מניסיוני בתור פסיכולוג קליני שמתי לב שמטופלים פסיכוטיים טוענים בהרף שהם מרפאים אחרים, שאם לא הם אמא שלהם הייתה משתגעת ושהם לוקחים את השיגעון מאחרים. בטיפול משפחתי סטרוקטורלי אנו קוראים לכך ה IP החולה המזוהה. תפקידו לנקז את הפתולוגיה המשפחתית. לדוגמה : הילד נמצא לפעמים בין אבא לאימא שלא מתקשרים אלא דרכו. הילד מסיט את הפתולוגיה וממקם אותה בעצמו. למעשה הפתולוגיה האמתית היא בחוסר יכולתם של הורים לתקשר ביניהם עקב כעסים וחרדות. ובאמת כשאנו משחררים את הילד מהשיגעון של ההורים מוסטים גם הסימפטומים הפתולוגיים לאחרים דוג: ילד שעוזב לפנימייה או מוצא מהבית והמשפחה מתפרקת.

ההרצאות:

הקורסים:

פסיכולוג קליני כמרפא

ניתן להגיד שפסיכולוג או פסיכולוג קליני שמנסה לרפא פציינט מכניס את עצמו אל לב הכאוס של הבעיה והפתולוגיה. המטפל עושה זאת מרצונו וגם מצליח לצאת חי מכל העסק. פסיכולוגים קליניים ומטפלים בנפש נסחבים ואו מכניסים עצמם למצבי תודעה אחרים. בבתי חולים פסיכיאטרים קיימת תופעה בה הפסיכוזה של המטופלים מחלחלת לצוות. הצוות או חלק ממנו עלול להיכנס לפסיכוזה של המאושפזים בלי לשים לב. צוות שלם של מחלקה עשוי למצוא עצמו משתף פעולה באופן לא מודע עם תהליך פסיכוטי במחלקה, לדוג תהליכי סטגנציה והתפרקות המאפיינים חולים סכיזופרניים עשויים להתבטא ברמה שונה גם בין אנשי הצוות הטיפולי שמתעייפים, אינם שמים גבולות, נותנים למטופלים לעשן במקומות שאסור ולהתנהג בחופשיות כביכול. שלמעשה הדבר מסמל התפרקות של הגבולות וההחזקה הטיפולית. ההיכנסות של מטפל כלשהו, פסיכיאטר או פסיכולוג קליני לעולם הפסיכוזה, ללא הפחד הנוראי מלהשתגע, פועלת לעתים לטובת המטופל, לדוג יוצרים אצלו Mirroring Self Object – חלק מופנם חיובי שעוזר לו להירפא מבדידותו. השאלה עד כמה אנו יכולים לפעול בעולמו של המטופל אם אנו נהפכים למשל לפי קוהוט ל Gratifying Self Object – יותר מידי מספקים ולא דוחפים לבריאות - היא שאלה מעניינת בהסתכלות בין תרבותית – מכיוון שהיא מזכירה קצת את עבודת המרפאים החסידיים הרבנים המקובלים שהיו נכנסים לעולמות אחרים.

מטפלים קבליים וטראנס חסידי

הבעל שם טוב היה ידוע כצדיק נסתר אבל גם כמרפא. היו לו כוחות מיוחדים שקיבל מהקדוש ברוך הוא. הוא ידע להיכנס לעולמות אחרים גם ללא השיקויים השמאניים אלא בטכניקות אחרות רוחניות שדרשו אורח חיים רוחני תפילות ומעשים טובים. אנחנו רגילים לרומנטיקה של השבטים ביערות עם השיקויים הרעילים שלהם אבל אצלנו גדולי המרפאים החסידיים ריפאו בעזרת טכניקות רוחניות בלבד ולא הרסו את גופם בבליעה של סמים משני תודעה. הבעל שם טוב וחסידים אחרים ידעו את חכמת הזמן. הם ידעו לערוך מניפולציות על הזמן. הם ידעו להגיע למקומות מרוחקים תוך שימוש במונח שנקרא "קפיצת הדרך". בבת אחת הם יכלו להביא את עצמם למקום מרוחק. כיום מדענים רק מתחילים להבין את מה שצדיקים וחסידיים אלו ידעו לפני מאות שנים. כיום מצליחים בעזרת התאוריה הקוונטית לשלח חלקיקי אטום למרחקים. עוד רבה הדרך לגילוי וחשיפת חכמת הטלפורטציה הזו במלואה. סיפורים ועדויות כתובות אלו כמו גם התפתחותו של תחום המכניקה הקוונטית ממחישים לנו את חשיבות השימוש במציאויות שונות לריפוי האנושי. אנו יכולים להבין שתחום התודעה האנושית מתקיים במספר עולמות בו זמנית. גופנו הפיזי מושפע גם מהמתרחש בעולמות רוח אחרים שאינם גלויים לנו. אצל האינדיאנים יופיעו ישויות הקשורות בעולם הטבע שימסרו מסרים, אצל היהודים יופיע אליהו עם זקן לבן – כל תרבות שואבת מעולם הארכיטיפים הייחודי שלה. כמו בחלומות היהודים גם כאן ישנו שימוש במעבר ממצב תודעה אחד למשנהו בכדי להיות נגישים לידע של ריפוי.

חלימה מודעת בתרבות המערבית העכשווית

ג'רמי טיילור, שמוגדר על ידי האגודה האמריקנית לחקר החלומות כאחד המנוסים שבחוקרי החלומות, כותב בספרו "היכן שאנשים עפים ומים זורמים במעלה הגבעה" ההגדרה לחלום מודע היא : אותם זמנים שבמהלך חלימה לחולם יש מחשבה ברורה "כן עכשיו אני חולם, או זהו חלום" אותם רגעים נקראים חלימה מסוג LUCID או חלימה מודעת. בחלימה מודעת החולם מזהה את המצב ההכרתי העכשווי כמצב של חלום בזמן אמת כשהחלום מתרחש , בניגוד לחוויה של התעוררות מחלום וגילוי או.. זה היה רק חלום. מצב תודעה זה מאפשר ופותח לחולם המודע מרחבים נוספים של משחק עם התודעה למשל לזמן חוויות שרק בחלום ניתן לחוותן (לעוף להלך על פני המאדים לשוחח עם אנשים שאינם וכד) לחוות וליצור תובנות חדשות, להתחבר עם האנרגיה היצירתית שלנו, לעבוד על שינוי הרגלים ישנים, להתמודד עם פחדים ועם מוגבלויות לדוגמא: לשוחח עם המפלצות והיצורים או להלחם בהם. פון היידן טבע את המונח המערבי חלימה מודעת. היה חולם שהוא מתענג לו בגן עדן על עננים ואז היו מופיעות מני מפלצות ומטרידות אותו והוא בכעסו היה מגרשן ונלחם בהן באכזריות והן היו שבות וחוזרות. לברג' טוען כמו יונג שאלו חלקים מוזנחים של האני ויש לערוך הכללה מחדש שלהם בסלף על מנת להגיע לשלמות שאם לא כן הן ימשיכו להופיע ולהטריד כמו ה SHADOW היונגייני שקורא לנו להביט על חלקים שאנו מתכחשים, מאוימים ואו מפחדים מהם. ניטצ'ה אמר פעם: היזהר כשאתה מגרש את השדים שלך כי יתכן שאתה מגרש את הדברים הטובים ביותר שלך.

לברג' מתאר חלימה מודעת כך:

יש את החולם ואת כל השאר שלהם יש מאפיינים דחויים של האגו שהחולם חווה כלא אני, לדוגמה מאפיינים שלא חוזקו על ידי ההורים והחברה –צדדים מיניים, ישויות תוקפניות ומפלצתיות, אותם תחומים שמיוצגים על ידי ה - SHADOW ושתמיד הגנו עלינו מפניהם בתור ילדים. לברג' טוען שניתן לערוך הכללה ואינטגרציה שלהם לתוך האגו החלומי Dreaming Ego – על ידי קבלה מאהבה (מאפיין את האמריקנים) ולא על ידי לחימה כאותו פון היידן. לדוגמה: מטופל שהגיע לתובנה לגבי מהות ההתמכרות לסיגריות תוך כדי חלימה מודעת, הבנה שעזרה לו להפסיק לעשן : אלכס חולם שהוא בורח מדרקון יורק אש ועשן, מתוך מודעות בחלום פנה אל הדרקון וטבע לדעת מדוע אתה רודף אחרי ? הדרקון ענה לו אני ההתמכרות שלך לסיגריות! באותו רגע הדרקון השתנה והפך לכלב המשפחה האהוב והמסכן כולו מריח מניקוטין ונראה חולה, אלכס אמר לו הסתלק ממני אני לא צריך אותך בחיי יותר.

טיפול בהתמכרות

חלקים מן ההתמכרות של אלכס היו פחדו מבדידות והרצון לשלוט על פחד זה על ידי הפנטזיה שהוא לא לבד כי יש לו את הסיגריות והוא יכול תמיד להדליקן מתי שהוא בודד. כישלונו להכיר במניעים דינמיים אלו מנע ממנו את היכולת להפסיק לעשן. המראה בחלום שמשלב אלמנטים שליליים וחיוביים של ההתמכרות (הדרקון יורק אש שנהפך לכלב אהוב ומסכן) עזר לאלכס להגיע להכרה רגשית עמוקה שהוא יכול להתמודד עם הבדידות ולא זקוק לכלב הניקוטין האהוב שהוא למעשה גם דרקון יורק אש כלומר ההתמכרות המסוכנת שמביאה למוות כאותו דרקון יורק אש המסכן את החיים. לברג' מדבר על שלב נוסף טרנסנדנטי בו ניתן לחקור את מהות היצירתיות שלנו, או מה הפוטנציאל הגבוה שלנו וכיצד לממשו, מהו מקור החיים וכד.

פסיכולוגיה קלינית פסיכולוגים קליניים ויישומים עכשוויות של חלימה מודעת

פסיכולוגים קליניים מנסים ליצור שינוי. יצירת שינוי תוך כדי טיפול פסיכולוגי אצל פסיכולוג קליני היא חשובה. כשקורה שינוי מטופלים חשים הקלה וצמיחה אישית. השימוש בחלימה על מנת ליצור שינויים נפוץ אצל פסיכולוגים קליניים רבים. מכיוון שידוע שדימוי המנטלי - הייצוג התודעתי של הגוף מיוצג ונחווה במוח אזי בחלימה מודעת ניתן לאמן רק את הדימוי המנטלי במנותק מן הגוף הפיסי ויהיו לכך השפעות על הגוף הפיסי וכמובן על הנפש. ברגע שהאזורים המנטליים במוח אומנו בחלום אזי תהיה
לכך השפעה ישירה על האברים הפיזיים.

על ידי שימוש בחלימה מודעת ניתן:

לעבוד על סיוטי לילה על ידי התמודדות עם מפלצות הפחתת חרדות על ידי אימון חלומי בהרצאות לפני קהל אימון אברי גוף פגועים מנוונים ואו הכנה לפני תחרויות ספורט (דבר שנעשה בפסיכולוגיה של הספורט בטובי הנבחרות בעולם).

חלימה מודעת וטיפול בילדים

Senoi dream Practice - שבט מלזי שמאופיין על ידי חוסר אלימות קיצוני, טולרנטיות גדולה והתמקדות ב - Interplay שבין עולם החלום לעולם המציאות. לסנוי אין שפה כתובה והטכנולוגיה שלהם עתיקה ביסודה. כל הפרויקטים של השבט נקבעים על ידי מסרים שנתקבלו בחלימה. כל בוקר הילדים מספרים להוריהם על חלומותיהם, והמבוגרים מדסקסים את החלום עם חבריהם. הילדים מודרכים להשלים חלומות של נפילה, מסעות ומוות המעוררים אצלם חרדה. אם למשל מישהו פוצע מישהו אחר בחלום הוא מביא לו מתנה במציאות. ואם מישהו חולם שמישהו אחר פצע אותו הוא יקבל ממנו גם כן מתנה. חלום אהבה גורר חיבור שיר וריקוד לאדם הנחלם. החלומות נתפסים כהזדמנות נפלאה ללמוד ריקוד שבטי חדש מהרוחות. במפגש עם מפלצת מעודדים מלחמה עם המפלצת תוך זימון חברי שבט אחרים והפיכת המפלצת לרוח עוזרת. צורת חיים זו מעלה תהיות לגבי הקשר בין צורת שילוב החלימה במציאות וחוסר האלימות הבולט המאפיין שבט זה. בעבודתי עם ילדים אני מעודד אותם להיפגש עמי בחלום, ומשאיר זאת פתוח תמיד אני רואה אותם באים עם חיוך ומספרים לי "ראינו אותך אתמול בחלום" גם בקבוצות ילדים אנו יוצרים מרחב מפגש חלומי בו אנו קובעים ומנסים להיפגש כולנו בחלומות שלנו ולחלק חוויות, זה נעשה כדרך להמשיך את חווית ההכלה הקבוצתית ולהרחיב אותה מעבר לזמן הקבוצה, לתוך עולם השינה. להערכתי חוויה זו מרחיבה את אפשרויות התרפיה הקבוצתית והאישית.