חפשו באתר

פסיכולוגיה יהודית פרואקטיבית

דורי לוי פסיכולוג קליני ומטפל משפחתי מוסמך
ספק משרד הביטחון מס 12127
בכוחכם לשנות עכשיו

 

 

 

 

פסיכולוגיה יהודית כל המאמרים

 

 

 

 

 

את גישת הטיפול היהודי הפרו אקטיבי פיתחתי לאחר שנים של התמחות בעולם הטיפולים הקונבנציונליים. מצד אחד הטיפולים המקצועיים הם טובים והם נעשים על ידי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה פסיכולוגים קליניים ומן הצד השני קיים חוסר.

הגישה הפרואקטיבית בפסיכולוגיה יהודית


החוסר בא לידי ביטוי ביחוד כשהדברים נוגעים לעולם התוכן היהודי ולראיית העולם היהודית בדבר התנהלות נבכי הנפש היהודית. הבנת הנפש היהודית על ידי מטפלים שאינם מלומדים בנושא או שאינם חיים אותו, לקתה בחסר לפי הבחנתי המקצועית. חוסר זה גרם לי להתחיל ולאסוף את הטכניקות מהגישות השונות בפסיכולוגיה הרגילה תוך חשיבה מעמיקה כיצד ליישם אותם ע"פ תורת הנפש היהודית כפי שבא לידי ביטוי בספרים ובמדרשים.

פסיכולוגיה יהודית פרואקטיבית (לשמיעה כפודקסט)

 

 

שימוש במדרשים עתיקים

במקביל עשיתי שימוש עם הנאמר בחז"ל במדרשים ובתורה, בכדי לפתח וליישם גישה יהודית אוטנטית שמראה שניתן לערוך טיפולים פסיכולוגים מקצועיים המתבססים על הנכתב ונאמר בספרות חזל, טיפולים שנעשים בידי אנשים שתוכם כברם, והם חיים באורך חיים כיהודים שומרי תורה ומצוות. בגישה הפרואקטיבית אנחנו מראים כיצד ניתן לעבוד בדרך התורה מבלי לאבד או להפסיד מהמקצועיות שהביאה לנו הפסיכולוגיה הקלינית והפסיכואנליזה הקלאסית. הייחוד של הגישה הפרואקטיבית הוא בתפיסה תיאורטית שלה שפוסעת הצידה מהשפעתו של הלא מודע. אנחנו מנסים לצאת מהכישוף שהטיל עלינו פרויד בהניחו את מונח הלא מודע לפנינו ובכך היפנט אותנו לוותר על כוחנו ביודענו שיש תמיד משהו שחזק מאיתנו והוא הלא מודע. אם ביהדות אנחנו יודעים שיש מישהו שחזק מאיתנו והוא הקדוש ברוך הוא אז בפסיכואנליזה הקלאסית או בפסיכולוגיה המקורית הפרוידיאנית אנחנו יודעים שאת מקום האל החליף הלא מודע. בגישות היהודיות איננו מקבלים את ההנחה הזאת. אנחנו מאמינים בטיפול האנליטי היהודי בגישה האקטיבית כזו שגורמת לנו לצאת מהשיתוק שהטיל עלינו מונח הלא מודע. שוב אנו איננו חסרי אונים למול הלא מודע. איננו יושבים שנים באנליזות ארוכות, שהן דבר מעניין בפני עצמו כמובן, אנחנו מאמינים שניתן לעמוד מול הלא מודע באופן ישיר ולשנות אותו להסיט אותו ולכבוש חלקים ממנו. במובן הזה אנחנו פרואקטיביים בגישה הפסיכולוגית שלנו.

התהליך הטיפולי

התהליך הטיפולי די דומה למה שקורה בטיפול הרגיל למעט העובדה שהבסיס התיאורטי קצת שונה אנחנו מנסים לצאת מההשפעה המכשפת של מונח הלא מודע על האנושות אנחנו זהירים עם התיאוריות לגבי הלא מודע אנחנו כן מבינים שיש חלק שהוא לא מודע לנו אבל הוא קשור לקדוש ברוך הוא ולכוחות הנפש הפנימיים כפי שהם מתוארים ביהדות למשל אנחנו כן מכירים במונחים של יצר הרס יצר המוות הליבידו שהוא כוח החיים אולם אנחנו מבינים את האינטראקציה בין כוחות אלה כפי שאנו למדנו מהספרים העוסקים בפנימיות התורה. לדוגמה המונח יצר המוות שהומצא במאות הקודמות ובעקבותיו התפתחו בפסיכואנליזה המושגים העברה נגדית ו"אינסטינקט המוות".

תיאוריות שלמות ספרים וגישות טיפוליות מעניינות התפתחו על סמך מונחים אלו וההבנה שלהם בנפש האדם. התערבות טיפוליות וגישות שונות שלהערכתנו חלקן אינן תואמות את שידוע לנו מהספרים והמסורת שלנו לגבי התנהלות הנפש העמוקה והמנגנונים העמוקים שבתוכנו ושקשורים לחלק הנקרא ביהדות נשמתנו ושהם ממכוונים את האדם היהודי.

ההתערבות הטיפוליות שלנו נובעות מהבנה מעמיקה של הדינמיקה הנפשית היהודית שקשורה גם למונח נשמה ורוח מונחים שהם זרים לפסיכואנליזה.

 

 

פסיכולוגיה יהודית מאמרים נוספים:

* פסיכולוגיה יהודית

* קבוצת מדיטציה יהודית לטיפול עצמי

* מיקום המטפל היהודי - ענווה וצניעות טיפולית בפסיכולוגיה יהודית

* סטיות נפשיות והשער החמישים בטומאה

* הגישה הפרואקטיבית

* על ההדחקה בפסיכולוגיה היהודית

* חכמת השיפלות על דיכאון חרדה וגבורה

* החלק המוביל להתפתחות ותעלולי הנסתר

* התייחסות חזל לאלימות הגבר כלפי האשה

* עליה לעומת תלות ונסיגה

* ניצוצות של אהבה ותיקונם בטיפול

* הקדושה והטומאה וביטוייהן כהפרעות בנפש

* על בדידות נסיגה חברתית והתמכרויות

* סודות תורת השוחד של הרב יואל

* לצאת מהטראנס

* סוד בת הזוג בהצלחת הזוגיות

* תהליך הפניית הדעת כדרך ריפוי

* קצת על החלק השפוי שבדיכאון וקצת על הזירה המרכזית

* פסיכולוגיה יהודית וטיפול זוגי לפי שיטת רבי מאיר

* שלמה המלך וחכמת הפרדוקס

* טיפול פסיכולוגי דרך מציאויות אחרות