חלק מהסיבות לשיגעון הנפשי בעולם
מאת דורי לוי פסיכולוג קליני מומחה
ומטפל משפחתי מוסמך
ספק משרד הביטחון 12127
בכוחכם לשנות עכשיו
האם יש משהו שממנו מצילה אותנו מחלת הנפש?
רגשי אשם? התמודדות? עונש פיזי? עונש מאסר? התמודדות עם מציאות קשה? פעמים רבות אנו רואים שאנשים, חלק מהאנשים בוחרים בשיגעון כמפלט מפני התמודדות, כהצלה של החיים שלהם וכד. כל אלו מסתמכים על מדרשים עתיקים עוד מזמן דוד המלך. בואו נביט:
קיימת שאלה עתיקת ימים, ששואל דוד המלך את הקדוש ברוך הוא: מדוע בראת את השיגעון. ובלשון הפסוקים: "חסר משוגעים אני" שמואל א כא טז.
הסיפור על הצלת דוד המלך על ידי השיגעון
הילקוט שמעוני א כא סימן קלא מביא :"את הכל עשה יפה בעתו – כל מה שעשה הקב"ה בעולמו יפה. אמר דוד המלך לפני הקב"ה : ריבונו של עולם כל מה שעשית בעולמך יפה, חכמה יפה מן הכל, חוץ מן השטות. מה הנאה בשוטה הזה? אדם מהלך בשוק וקורע בגדיו ותינוקות משחקים בו ורצים אחריו והעם משחקים עליו – זה נאה לפניך? אמר לו הקב"ה: דוד, על שטות אתה קורה תיגר? חייך, שתצטרך לו… תצטער ותתפלל עליו עד שאתן לך ממנה. לא עשה דוד אלא הלך אצל פלישתים… אמר לו הקב"ה: אצל אכיש אתה הולך? אתמול הרגת את גלית והלכת היום אצל אחיו וחרבו בידך, כיון שבא דוד אל אכיש, באו אצל אכיש ואמרו לו: נהרוג למי שהרג את אחינו!… באותה שעה נתירא דוד… התחיל להתפלל ואומר רבונו של עולם, ענני בזו השעה! אמר לו הקב"ה דוד, מה אתה מבקש? אמר לו: תן לי מעט מאותו דבר (שטות)!… עשה עצמו כשוטה הזה, כותב על הדלתות: אכיש מלך גת מחוייב לי מאה ריבא ואשתו חמישים… אמר להם אכיש: יודעים שחסר שוטים אני, שנאמר חסר משוגעים אני?"
כידוע על ידי זה ניצל דוד אז. חזל לא גילו לנו את הטעם ואת הצורך שבשבילו ברא אלוקים מחלות רוח בעולם. הם רק אמרו , כי דוד התקשה במציאות של חולי נפש בעולם והיה בזה בגדר "בז לדבר", והיה ענשו שהוא עצמו היה צריך להתחזות כחולה נפש כדי להינצל. רמזו לנו חזל בזה, כי גם לחולה נפש יש מקום בעולמו של הקב"ה.
- מאמר פסיכיאטריה ודת הרב שלמה וולבא זצ"ל עמ' סא "חסר משוגעים אני"
- ילקוט שמעוני א כא סימן קלא
- שמואל א כא טז
הטיפול בחרדה ובדיכאון והקשרם למגנון השיפלות שבאדם
פיצול אישיות או ריבוי אישיויות בפסיכולוגיה היהודית
פסיכולוגיה יהודית מאמרים נוספים:
* חלק מהסיבות לשיגעון הנפשי בעולם
* מדוע יש כל כך הרבה אוטיזם בימינו
* קבוצת מדיטציה יהודית לטיפול עצמי
* מיקום המטפל היהודי – ענווה וצניעות טיפולית בפסיכולוגיה יהודית
* סטיות נפשיות והשער החמישים בטומאה
* על ההדחקה בפסיכולוגיה היהודית
* חכמת השיפלות על דיכאון חרדה וגבורה
* החלק המוביל להתפתחות ותעלולי הנסתר
* התייחסות חזל לאלימות הגבר כלפי האשה
* ניצוצות של אהבה ותיקונם בטיפול
* הקדושה והטומאה וביטוייהן כהפרעות בנפש
* על בדידות נסיגה חברתית והתמכרויות
* סודות תורת השוחד של הרב יואל
* תהליך הפניית הדעת כדרך ריפוי
* קצת על החלק השפוי שבדיכאון וקצת על הזירה המרכזית
שיטת הטיפול היהודי