חפשו באתר
סודות תורת אי לקיחת השוחד של האדמו"ר הקדוש מסאטמר הרב יואל טייטלבוים זצוק"ל
מאי 'שוחד'? - שהוא חד (הנותן והמקבל נעשים לב אחד) מסכת כתובות.
מתבסס על הספר החשוב "ויואל משה" מאמר שלושת השבועות מאת האדמו"ר מסאטמר, רבי יואל טייטלבוים.
מאת דורי לוי פסיכולוג קליני מומחה ומטפל משפחתי מוסמך
ספק משרד הביטחון מס 12127
בכוחכם לשנות עכשיו
שוחד הוא כמו פיתיון. מקבל השוחד ונותן השוחד ליבם נעשה כאילו לב אחד, הם נעשים בעלי לב משותף ואז קל להשפיע אחד על השני. הם מתחברים מעצם נתינה וקבלת השוחד. מסופר על אחד החסידים שהיה צריך להשתדל עבור הקהילה היהודית ולבטל גזירה של הפריץ. הלך החסיד לפריץ והקדים ונתן לפריץ דבר מה קטן (ובגרסה שונה עזר לפריץ לתלות את מעילו) ואחר כך ביקש את מבוקשו, וקיבלו. המתנה המקדימה והקטנה, המחווה והכבוד שלפני, משחדים את לב המקבל ופותחים את ליבו לבקשות גדולות יותר אחר כך. מהרגע שהוא כבר משוחד (שהוא אחד) נעשה קל יותר להשיג ממנו דברים. תראו איך הפוליטיקאים עובדים ותבינו את עומק השוחד ואחדות הלבבות.
תעודות מקצועיות
המלצות על דורי
לכל סירטוני הערוץ החדשים
לכל הפודקסטים החדשים
על הטיפול הממוקד
במאמר זה נעשה שימוש במונחים כמו טמא ואטום, ויש להסבירם. טמא מלשון אטום. דבר מה או רעיון האוטמים אותנו ומונעים מאתנו מלקבל דברים חדשים לנפש לרוח ולנשמה. חשיבות הרעיונות בספר "ויואל משה" של האדמו"ר מסאטמר הרב יואל טייטלבוים שהם מלמדים אותנו דרך שנשכחה: כיצד להשתחרר מהטראנס הטמא ובכלל מכל רעיון או קבוצת רעיונות שגורמים לנו לתקיעות.
פסיכולוגיה יהודית מאמרים נוספים:
* קבוצת מדיטציה יהודית לטיפול עצמי
* מיקום המטפל היהודי - ענווה וצניעות טיפולית בפסיכולוגיה יהודית
* סטיות נפשיות והשער החמישים בטומאה
* על ההדחקה בפסיכולוגיה היהודית
* חכמת השיפלות על דיכאון חרדה וגבורה
* החלק המוביל להתפתחות ותעלולי הנסתר
* התייחסות חזל לאלימות הגבר כלפי האשה
* ניצוצות של אהבה ותיקונם בטיפול
* הקדושה והטומאה וביטוייהן כהפרעות בנפש
* על בדידות נסיגה חברתית והתמכרויות
* סודות תורת השוחד של הרב יואל
* תהליך הפניית הדעת כדרך ריפוי
* קצת על החלק השפוי שבדיכאון וקצת על הזירה המרכזית
* פסיכולוגיה יהודית וטיפול זוגי לפי שיטת רבי מאיר
* טיפול פסיכולוגי דרך מציאויות אחרות
כיצד מנגנון השוחד מקדם השתלת רעיונות זרים בלב המאמינים
עיקר תרומתו של האדמו"ר הקדוש הייתה בלהראות לנו כיצד רעיון מסוים, להלן רעיון העומד בבסיס הציונות של לקיחת ממשלה טרם הזמן שהוכרז על כך מלמעלה, (וניתן ליישם זאת לגבי כל רעיון זר אחר) פוגע באמונה היהודית הפשוטה בקב"ה ובציפייה לגאולה אמיתית ללא כוחי ועוצם ידי. האדמו"ר הראה לנו וגילה לנו כיצד פועל מנגנון השוחד בעמקות מופלאה ותוך שימוש במקורותינו בלבד.
סמינריונים בפסיכולוגיה יהודית
רשימת סמינריונים טיפוליים בפסיכולוגיה יהודית
ההרצאות:
הקורסים:
- כיצד עובדים באופן מעשי עם חלקי הנפש המתחלפים בין מטפל למטופל
- כלים מעשיים לטיפול בחרדות
- ניהול פגישה טיפולית - מ אלף ועד תו כל השאלות הטיפוליות שאתם צריכים כדי לנהל טיפול
- כלים לטיפול ממוקד למטפלים
- טיפול וייעוץ זוגי - קורס ממוקד
- טיפול בהתמכרויות - סדנה מעשית
- סדנת מדיטציה יהודית לשינוי
- הסדנה המעשית אתר כאן ועכשיו
החדרת הרעיון
כיצד ניתן להחדיר על ידי שוחד רעיון מסוים לליבות ציבור שלם וזאת על ידי מנגנון השוחד. מנגנון זה מיוחס לכוחות היצר הרע ששוכנים בתוכנו וכאן חברו על מנת להשפיע עלינו עם הרעיון הזר. חבירה זו נעשית על ידי שוחד דווקא של החרדים לדבר השם. במילים אחרות האדמו"ר לא מתריע מהחילונים אלא דווקא מהחוליה החרדית המקשרת ובונה את הגשר להתחברות למקורות הזרים ליהדות האותנטית ובכך היא בונה גשר דרכו מגיעה השפעתם הרעה ללבות היראים לדבר השם. בעזרת מנגנון השוחד הדרך פתוחה ללב. לפני למעלה מ 50 שנה הזהיר האדמו"ר שמי שיחבור לציונים יהפוך להיות כמוהם ובימינו אלו נבואתו מתגשמת במלואה. אותם החרדים לדבר השם ההולכים אחרי מנעמי השלטון, אט אט גם מתגייסים ומתחילים לחוש ביחד עם המדינה הציונית את תחושות הכוחי ועוצם ידי. במקום לסמוך אך ורק על האמונה העתיקא קדישא ולהמתין לגאולה כשזו תגיע, מתחברים למנהיגים מוזרים שחלק חשוב מעיקר ענייניהם הוא שתייה חריפה, עישון, אכילת אוכל לא כשר עם מנהיגי האומות, התענגות על כבוד מלכים בטקסים עם אומות העולם. ובינתיים הלב מתאחד. הללו מושכים אותם לצבא ומכניסים לימודי חול (ליבה) לישיבות והללו מאמינים שהם מחזירים אותם בתשובה. מוזר לא? ובכן זהו מנגנון השוחד. ליבם נעשה כאחד ומשפיעים אלו על אלו במנהגיהם ואמונותיהם. והיכן האמונה העתיקה והקדושה, היא משתכחת ועל כך צעקתו הרמה של האדמו"ר מסאטמר. כשמתחילים ללכת אחר רעיון טמא כלשהו. מתחילים לחוש את תחושותיו הטמאות, תחושת הכוח המשכרת עם הצבא החזק ומדינת הטכנו. ובכן מזהיר האדמו"ר, אלו מראות שווא, אל תלכו אחרי רעיונות לא נכונים. הכל יכול להשתנות. זכרו את אמונת העתיקא קדישא שלנו, יהודי אמיתי אינו אמור למהר את הקץ. עליו לחכות למשיח ולא לקרב את הגאולה על ידי פעולות כוחניות. אומרים שאם הייתה מדינה לא הייתה שואה. טיעון מעניין אולם אם תיזרק כאן פצצת אטום כמו שרוצים בברור אויבנו לעשות, לא תהיה שואה לכלל ריכוז היהודים כאן? ואז יגידו שאולי היה עדיף להישאר בגולה מפורדים וסובלים מפוגרום כאן ופוגרום שם. הרי היהודים כאן גם בסכנה עצומה.
שיכרון הכוחי ועוצם ידי
כולם שיכורים מהצלחת הכוחי ועוצם ידי שנובעת מהשפעת הרעיון הטמא של לקיחת ממשלה טרם זמנה. חשים שולטים חזקים. כולם מסביב מתפרקים ואנו שולטים. לא יכול לקרות לנו כלום. יש לנו הרי פצצות אטום. אנחנו חזקים. כוחי ועוצם ידי במלא תפארתו. אמריקה מאחורינו. הרעיון הטמא הצליח להרדים את כולם, או כמעט כולם. גדולי ישראל יודעים אמת זו אולם ממש כמו בימיה הראשונים של האגודה, רובה נשלטת על ידי פקידים זוטרים ולא תמיד שומעים ומיישמים כהלכה את קולם של גדולי ישראל. לכן אנו בסכנה ממשית גדולה מאוד. הסכנה היא בכך שליבותינו קשורים ברעיון מזיק. עיננו סומאו מלראות ולהבין את גודל הסכנה בחוץ. חיים טוב. אוכלים שותים סמארטפונים לרוב. לחילונים סמארטפון אחד פרוץ לכל פגע. לחרדים 2 סמארטפונים, אחד כשר כמובן, והשני לא כל כך. רק בשביל הודעות אתה יודע. סטארטאפים לכל דורש (פגשתם לאחרונה מישהו שאינו עובד או מתכנן סטארטאפ?). כמובן שכחנו להזכיר, המשיח איתנו, כבר יש כאלו שראו אותו הולך בסמטאות מאה שערים. מי שיעז וידבר נגד הלך הרוח הזה מוגדר ככופר ונזרק לשוליים. מקללים אותו כקיצוני ושונא ישראל. כנגד השכרות הזו צריך לזעוק טוען האדמו"ר. לעשות פעולות של מחאה כנגד הזרם הנהנתני, המשוחד. מחאה עבורנו כדי שאנו לא נשאב עם הזרם האדיר והסוחף הזה. אנחנו בסכנה גדולה, סכנה שקרובה לשואה, ממש כל רגע.
החוליה המקשרת
במקור הרבי מסאטמר הוציא את ספרו "ויואל משה" בשנות ה 60 של המאה ה 20 על מנת להזהיר ולהתריע את קהל היראים שלו מלהתחבר לאלו היראים והחרדים המקבלים שוחד מהשלטון החילוני והציוני דתי. עיקר טענתו הופנתה לחבריו החרדים מהאגודה שהלכו אחר החופשיים והמזרחי. רבים צעקו עליו אולם הוא בשלו כתב נבואה שמגשימה את עצמה כיום. לדבריו רוב לוקחי השוחד והשלמונים מהשלטון הציוני נתפסים בפילוסופיה שלהם והדור סופו שנמשך אחרי הצבא והחילוניות ולימודי הליבה וכד. הרב הקדוש מסאטמר ניבא למעשה שמי שיקבל שוחד בסופו של דבר יטמע חלקית ולפעמים באופן מלא בפילוסופיה של נותן השוחד החילוני או הציוני. סופו שיהפוך להיות כמוהו. בימינו נבואתו מתגשמת כמעט במלואה ורואים שהחרדים שהלכו אחרי שלטון הציונות שותפים בחילול שבתות המוני ובכדי לקבל את הכסף מהמדינה הם נאלצים ללמוד תכנים חילוניים שמוכתבים להם ולהתגייס לצבא ועוד ועוד. מבחינה פסיכולוגית ומבחינה יהודית טהורה, ישנה חשיבות עצומה להגותו של הרבי מסאטמר. הוא גילה לנו דרך עתיקה בתורה. כיצד לא להיטמא ולהיטמטם (להיות אטום) מרעיונות זרים. כיצד לשמור על תחושת הקדושה כפי שהועברה מדורי דורות מימות משה רבנו בקהילות היהודיות האותנטיות. אני קראתי לכך תורת השו-חד של רבי יואל. כמובן שהרב דיבר כנגד הרעיון הטמא של לקיחת ממשלה לפני הזמן, אולם, ניתן להשתמש בחשיבה מקורית וייחודית זו לגבי כל רעיון מטריד וייסר אחר שאנו שבויים בו.
השחרור מההסגר הרעיוני
מאז, כל פעם שאני חש נטמע מדי ברעיונות שלא עושים לי טוב או שמביאים אותי שוב ושוב למקומות לא יצירתיים אני עושה אתנחתא, הפסקה, ולוקח לי לעיין שנית וללמוד שוב ושוב את ספרו החשוב והקדוש של הרב יואל טייטלבוים מסאטמר "ויואל משה" ובעיקר את מאמר שלושת השבועות. במסכת כתובות קיא, א נאמר שהקב"ה השביע את ישראל:
- שלא יעלו בחומה - כלומר שלא יעלו לארץ ישראל כמקשה אחת כמו חומה.
- שלא ידחקו את הקץ – כלומר יחכו לביאת המשיח בזמנו ולא יעשו פעולות נמהרות כדי למהר את בואו.
- שלא ימרדו באומות – כלומר שלא יבקשו ממשלה לעצמם טרם ביאת המשיח.
- את אומות העולם השביע הקב"ה - שלא ישעבדו את עם ישראל יותר מדי.
ומי שלא מקיים את השבועות הללו: אם יעשו זאת מה טוב ואם לא "אני מתיר את בשרכם כצבאות וכאילות השדה". כלומר כל אחד יוכל לצוד אותנו ממש כשם שצדים איילות בשדה. מכוונים רובה ויורים.
להבדיל, את אומות העולם האכזריות, השביע הקב"ה שלא ישעבדו את עם ישראל יותר מדי. יש טענה שבגלל השעבוד החמור מכל עברו האומות על השבועה ונתנה לישראל קצת ממשלה. השואה והפוגרומים שהפעילו כנגדנו אומות העולם באכזריות הארכיטיפית הטבועה בהן עוד מימי יעקב ועשיו (הלכה שעשיו שונא ליעקב) ב 100 השנים האחרונות היו מעין עבירה של האומות על שבועה זו. לכן ניתנה רשות לישראל לקצת ממשלה בארץ ישראל. קצת ממשלה כי כל אחד שעיניו בראשו רואה שאיננו שולטים במאת האחוזים ונאלצים לשאול את הגוי המולך ברוסיה ובאמריקה על כל צעד ושעל שלנו.
פסיכולוגיה יהודית ותורת השו-חד
הרבי מחסידות סאטמר התנגד נחרצות לסטייה מהאמונה הפשוטה של היהודי. הוא נלחם נחרצות ברעיון הציוני והזהיר כבר לפני כ 70 שנה בעיקר את כלל הציבור החרדי מלהתחבר לשלטון החילוני והדתי ציוני. הרב יואל מדגיש את תורת השוחד ומסביר מה השוחד עושה לנפש לרוח ולנשמה והכל מהמקורות.
נאמר: שו-חד לב אחד נעשים (מסכת כתובות דף ק"ה ע"א) למרות שהם שונים במראה ובצורה נעשים הנותן והמקבל לב אחד.
טיפול פסיכולוגי ושחרור
מי כמונו הפסיכולוגים יודע שברגע שמתקשר אלינו המטופל מתחיל תהליך ההעברה מהלב והנפש של המטופל אלינו. תהליך ההעברה מתעצם ככל שאנו נפגשים ומתחברים עם המטופל. חיבור כלכלי, המטופל משלם לנו ובכך אנו הופכים למשוחדים. אנחנו בצד של המטופל שלנו, של נותן השוחד שלנו. אנו נכנסים לעולמו מבינים אותו ומקבלים את האמת שלו. לפעמים תהליך השו-חד ההפיכה ללב אחד כל כך חזק שאני קצת מתבלבלים ומאמינים שהמציאות היא אכן המציאות הסובייקטיבית של המטופל. יש משהו חיובי בלהיכנס לשיגעון או לעולם הפצוע של המטופלים. כך אנו חשים את מה שהם חשים ומקבלים מידע על הבעיה שלהם, על צורת יצירת יחסי האובייקט הראשוניים שלהם ועוד. חשוב גם לדעת לחיזור לעצמנו. לחזור מתהליך השוחד לעצמנו שלפני השוחד. האם יתכן הדבר? האם לאחר שכבר שוחדנו ונטמענו בנפשו של המטופל או כל נותן שוחד אחר, ניתן לחזור ולחשוב עצמאית, ללא משוא פנים? שאלה קשה. פסיכולוגים הולכים להדרכה כדי לזהות את ההשלכות וההשפעות שלהם על התנהגותם. מנסים בהדרכה לזהות את התהליך של ההעברה הנגדית ולשלוט עליו על ידי הפיכתו למודע. לדבר עליו עם הקליינט ולהפוך תהליך לא מודע הרסני לתהליך מודע פחות הרסני.
רבינו יואל מסאטמאר מנגיש בפנינו את הדרך היהודית להימלט מהשפעת השו-חד. כיצד נמלטים ומגנים על עצמנו מלהיטמע ברעיונות אחרים שאינם רצויים לנו. הוא מביא את רעיון הציונות כרעיון זר אולם שיטתו פועלת לגבי כל רעיון או שיטה אחרים שברצוננו להסיר מקרבנו. וברוח מאמר אחר שכתבתי על הטראנס שכולנו שבויים בו, הרב הקדוש מסאטמאר מצביע על הדרך אותה הורו לנו חז"ל להישאר טהורים מטראנס היפנוטי חברתי או רוחני.
השיטה היהודית להתנתקות מרעיונות זרים
נסקור את השיטה העתיקה להתנתק מרעיונות וכיצד ניתן ליישמה עם מטופלים
זיהוי הרעיון הטמא
תנאי בסיסי הוא לזהות את הרעיון הטמא (טמא הכוונה רעיון שלא יביא ברכה ויסגור אותנו לדברים טובים, לקדושה לשמחה להרחבה וכד), לא תמיד ניתן לזהות דברים רעים ככאלו. דוגמא בולטת היא השימוש בסמים. לרבים ההתחלה נראית מדהימה ומדוע לא להמשיך. רעיון הלינה המשותפת, הרעיון הקומוניסטי, הרעיון הקפיטליסטי, כולם רעיונות שנראו ונראים כיפים וחשובים אולם אלו שהאמינו בהם זכו לאכזבות קשות. במובן הזה אלו הם רעיונות טמאים שגרמו סבל פיזי ונפשי למאמינים בהם. ילדי הלינה הקיבוצית המשותפת סובלים עד היום מתופעות של קושי בקרבה הרגשית וטראומות. הרעיון הקומוניסטי הוביל לרצח המונים ולסבל גודל מאוד. כמוהו גם הרעיון הקפיטליסטי שמתחיל להתמוטט ולגלות את טלפייו החזיריות בדמות מוסדות, בנקים וחברות עם אנשים מושחתים שגונבים את כספינו עבור הנאותיהם הפרטיות. רעיונות אלו הם דוגמא לרעיונות טמאים שאוטמים את אלו הנוהים אחריהם מלקבל משהו טוב יותר.
ובכן חשוב לזהות את הרעיון. לאחר שלב הזיהוי חשוב לנתק כל אמונה ברעיון זה. לתקוף ולאתגר את האמונות הבסיסיות של הרעיון. כמובן שרבינו יואל משתמש בחכמת התורה ובחכמתו על מנת לעשות זאת, אולם להבדיל , כל אחד יכול להתחיל להתנגד לרעיונות ולאתגר אותם ואת אלו שיצרו או מובילים ותומכים בהם.
בידול כלכלי חברתי ורעיוני מאנשים וגופים המייצגים את הרעיון הטמא
תנאי נוסף הוא לא לשתף פעולה עם האנשים או הגופים שתומכים ברעיון ולא להסכים לקבל מהם שוחד. לא לעבוד אצל קפיטליסטים נצלנים, לחשוף מושחתים שמראים פני עובדים סוציאליים ובפועל גוזלים את כספנו. צריך להבין שהכוח נמצא אצלנו אצל הרוב הדומם. הרוב שמקבל שוחד ושותק. פעם היה שר אוצר שחילק לכולם טלוויזיות כדי שלא יקימו קול צעקה על האינפלציה הגדולה שהייתה במדינה וכילתה לאנשים את כל כספם.
זה אינו דבר פשוט לא לשתף פעולה. זה דורש לפעמים להצטמצם כלכלית או להיות מבודד יותר אולם זהו תנאי הכרחי לא להיות מושפע מנותני השוחד ולהיות כמוהם, להיות מושתק על ידם. אם מצליחים להשיג את הניתוק הכוח לראות נכון מי צדיק ומי רשע חוזר אלינו. הכוח לראות מי מנצל ועד כמה הניצול מחפיר מתגלה לנו. זו עבודה קשה ששכרה בצידה. אלו שלא שותים מכוס התרעלה מסוגלים לחיות, אלו שלא כרעו לבעל (עבודת אלילים של זמנם) מסוגלים להילחם.
מחאה פיזית על מנת להשתחרר נפשית ורוחנית
הרב טוען שיש לעשות מחאות כנגד רעיון לא תקין. עיקר המחאה היא בגופו של היהודי. כך הוא מראה בעולם המעשה את התנגדותו לרעיון. בשפת הפסיכולוגיה היהודית נאמר שאחרי המעשים נמשכים הלבבות. רעיונות שאינם מגובים במעשה סופם לגווע. בבחינת מה שנאמר בפרקי אבות: רַבִּי חֲנִינָא בֶּן דּוֹסָא אוֹמֵר, כָּל שֶׁיִּרְאַת חֶטְאוֹ קוֹדֶמֶת לְחָכְמָתוֹ, חָכְמָתוֹ מִתְקַיֶּמֶת. וְכָל שֶׁחָכְמָתוֹ קוֹדֶמֶת לְיִרְאַת חֶטְאוֹ, אֵין חָכְמָתוֹ מִתְקַיֶּמֶת. הוּא הָיָה אוֹמֵר, כָּל שֶׁמַּעֲשָׂיו מְרֻבִּין מֵחָכְמָתוֹ, חָכְמָתוֹ מִתְקַיֶּמֶת. וְכָל שֶׁחָכְמָתוֹ מְרֻבָּה מִמַּעֲשָׂיו, אֵין חָכְמָתוֹ מִתְקַיֶּמֶת.
לא מספיק רק לדבר עם הפסיכולוג אלא צריך לגבות זאת במעשים כלשהם על מנת שיקרה שינוי.
ישומיה המעשיים של תורת השו-חד
שו-חד אמרנו מחבר בין אנשים, בין רעיונות לאנשים. נעשים כאחד. אני ואתה ביחד. אני והרעיון ביחד. לפעמים זה נעים אולם פעמים רבות, הזר הזה, הרעיון הזה, הדרך הזו שהתחברתי אליהם מתנהגים לא יפה. לא נעים לי החיבור הזה. מכיון שאנו מחוברים ההתנהגות לא עושה לי טוב ואז מגיעים לטיפול. חשוב להבין שבטיפול מגיעים אלינו מטופלים משוחדים. משוחדים על ידי סמים או טכנולוגיה או יחסים עם אנשים שאינם עושים להם טוב, משוחדים על ידי רעיונות מזיקים וכדומה וכדומה. מטופלים מבקשים מהפסיכולוג לשחרר אותם מהסבל שהשוחד הזה גורם להם. השלב הראשון כשמגיע מטופל הסובל מחיבור רע הוא זיהוי החיבור. מיפוי של השפעות החיבור. זיהוי השוחד הגופני, הנפשי, הרוחני שיושב בבסיס החיבור. הזיהוי נעשה בטכניקת שאלת השאלות בגישה הנרטיבית. טכניקה שפותחה על ידי מייקל וויט ודויד אפסטון, המסייעת לחשוף ולהפריד את האדם מהבעיה, מהרעיונות. הגישה הנרטיבית מאפשרת לנו לעבוד בצורה יהודית. להביט על האדם כנפרד מהבעיה ולעזור לאדם לבחור בטוב. פילוסופיה שלימה שגוירה על ידי ונסמכת על המקורות ועל מדרשי חז"ל (פגע בך מנוול זה משכנו לבית המדרש). בעזרת טכניקת שאלת השאלות ניתן למוסס את הטראנס ולעזור לאדם לבחור בטוב. טוב המתגלה לאדם מתוך עצמו ובעזרת היציאה מהטראנס.